Σάββατο 10 Νοεμβρίου 2012


Η αναγκαιότητα ενσωμάτωσης των ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία 

Η ταχύτατη ανάπτυξη των Επιστημών και Τεχνολογιών της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών (ΤΠΕ) έχει οδηγήσει σε μια νέα πραγματικότητα όλους τους τομείς της ζωής μας. Οι ανάγκες προσαρμογής της εκπαιδευτικής διαδικασίας στις απαιτήσεις της νέας αυτής πραγματικότητας, επιτάσσουν την ένταξη των ΤΠΕ σε όλα τα στάδια του εκπαιδευτικού συστήματος, ώστε να αντεπεξέλθει στις σύγχρονες απαιτήσεις μόρφωσης και κατάρτισης και στις ραγδαίες εξελίξεις της αγοράς εργασίας. Η εισαγωγή και αξιοποίηση των ΤΠΕ στο σύγχρονο σχολείο έχει επιφέρει καταλυτικές αλλαγές στο εκπαιδευτικό σύστημα, μιας και οι ΤΠΕ μετακινούν τη διδασκαλία προς σύγχρονα μοντέλα διδασκαλίας και δημιουργούν ευνοϊκά μαθησιακά περιβάλλοντα. Με τη χρήση των ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία ο ρόλος του εκπαιδευτικού είναι καθοδηγητικός και συμβουλευτικός και ο μαθητής αποκτά την πληροφορία και τη γνώση μέσω του υπολογιστή και των νέων τεχνολογιών, λειτουργώντας ως ερευνητής, καθοδηγούμενος από τον εκπαιδευτικό και καλλιεργώντας έτσι τις δεξιότητες και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του.
Η πλήρης και δυναμική ενσωμάτωση των ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία μπορεί να βοηθήσει:
& στην εξάλειψη ή έστω στη μείωση της πρόωρης διακοπής του προγράμματος σπουδών – λόγω οικονομικών ή κοινωνικών λόγων
& στην αντιμετώπιση του προβλήματος της νησιωτικότητας
& στην ανάγκη εξέλιξης δεξιοτήτων και αναβάθμισης του προγράμματος των σπουδών τόσο των εκπαιδευτικών όσο και των μαθητών,
& στην μείωση ή και στην υποβοήθηση της ανάγκης της διπλοβάρδιας των εκπαιδευτικών σε ορισμένες περιφέρειες.
 Η ενσωμάτωση των ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία, πάντα με την κατάλληλη χρήση και αξιοποίησή τους, μεταξύ άλλων, παρέχει στους μαθητές δυνατότητες:
!  εργασίας με τους δικούς τους ρυθμούς μάθησης, έτσι ώστε να μπορούν να σταθούν όσο χρόνο χρειάζονται σε κάποια σημεία, να χειρίζονται και να επεξεργάζονται περισσότερο ενεργά το μαθησιακό υλικό
!  δοκιμαστικής παρέμβασης και πειραματισμού με το μαθησιακό υλικό, αυξάνοντας τους τρόπους με τους οποίους το υλικό μπορεί να χρησιμοποιηθεί στα πλαίσια ατομικών ή συνεργατικών προσεγγίσεων.
!  διόρθωσης λαθών, σύνταξης, αναθεώρησης και εκτύπωσης κειμένων και εικόνων
!  πολύ καλές δυνατότητες οπτικοποίησης των εννοιών, βοηθώντας τα να συλλάβουν δυσνόητες έννοιες, μέσω πολυμεσικών εφαρμογών
!  ανάπτυξης προγραμμάτων στον υπολογιστή, αποβλέποντας σε μια αντίστοιχη επαγγελματική ενασχόληση τους στο μέλλον
!  ενεργούς δραστηριοποίησης, προσφέροντας ταχεία πρόσβαση σε υψηλής ποιότητας και σχετικές με την εκπαίδευση πηγές, καταρρίπτοντας έτσι τα «τείχη» μεταξύ της τάξης και του κόσμου έξω από το σχολείο.


            Φυσικά, η τεχνολογία πρέπει να είναι το εργαλείο υποστήριξης και όχι το σημείο εστίασης της μαθησιακής διαδικασίας. Επιπλέον, είναι σημαντική η σωστή επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στις ΤΠΕ και η εφαρμογή τους στην εκπαίδευση και ως διδακτικό βοήθημα και ως εργαλείο προετοιμασίας των μαθημάτων τους, αλλά και ως εργαλείο επιστημονικής, μαθησιακής ενημέρωσης των ίδιων αλλά και των μαθητών τους.

2 σχόλια:

  1. Στη σημερινή εποχή, γίνεται αντιληπτή από όλους μας η διαρκής εξέλιξη της τεχνολογίας και η ταχεία αλλαγή των δεδομένων της ζωής μας. Αυτή η ραγδαία αλλαγή της τεχνολογίας και της επιστήμης γενικότερα, δεν μπορεί να μην επηρεάσει και τον τομέα της εκπαίδευσης. Η ένταξη της Πληροφορικής στο δημοτικό σχολείο, αλλά και σε όλες τις βαθμίδες έχει οδηγήσει στην απομάκρυνση του σχολείου από την παραδοσιακή του μορφή (απλή μετάδοση γνώσεων) και στον προσανατολισμό στην Κοινωνία της Πληροφορίας.
    Η ενσωμάτωση των Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών (ΤΠΕ) στο Δημοτικό Σχολείο καθίσταται αναγκαία για πολλούς λόγους, όπως επισημαίνεις και εσύ στο blog σου (4687ed.blogspot.com) και για αυτό συμφωνώ απόλυτα μαζί σου. Οι μαθητές μέσω του Ηλεκτρονικού Υπολογιστή μπορούν να αναπτύξουν βασικές δεξιότητες χειρισμού των λειτουργιών του και να εξοικειωθούν με αυτό σε ικανοποιητικό βαθμό. Επιπλέον, μπορούν να επιλύουν διάφορα προβλήματα και να κοινωνικοποιούνται, καθώς έχουν την δυνατότητα να έρθουν σε επαφή με συνομηλίκους τους από άλλα σχολεία και να ανταλλάξουν απόψεις γύρω από ποικίλα ζητήματα. Οι μαθητές ακόμη δια μέσω των ΤΠΕ καλλιεργούν την γνώση, προβληματίζονται γύρω από διάφορα ζητήματα (π.χ. ασφαλής χρήση του διαδικτύου, προστασία του περιβάλλοντος, θέματα υγείας, κ.ά.) και οξύνουν την κριτική τους σκέψη. Ερευνητικά έχει αποδειχθεί παράλληλα πως η χρήση των ΤΠΕ στην εκπαίδευση συμβάλλει σε σημαντικό βαθμό στην ποιοτική αναβάθμιση της διδακτικής διαδικασίας. Ο εκπαιδευτικός είναι ικανός οπτικοποιεί πλήθος πληροφοριών και δυσνόητων εννοιών (με τη χρήση τρισδιάστατων video και εκπαιδευτικών λογισμικών) . Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την διευκόλυνση του έργου του και την βελτίωση των γνώσεων που παρέχει στους μαθητές του. Οι τελευταίοι με τη σειρά τους, εμπλέκονται ενεργά στη μάθηση, αυξάνουν τον ενδιαφέρον τους για αυτήν κατακτώντας έννοιες και γνώσεις με εποικοδομητικό τρόπο. Από την άλλη πλευρά, ο εκπαιδευτικός με τη χρήση του διαδικτύου και των ΤΠΕ γενικότερα, έχει την ευκαιρία να καταρτίζεται διαρκώς γύρω από το γνωστικό του αντικείμενο (δια βίου μάθηση) κάνοντας αποτελεσματική την μαθησιακή διαδικασία.
    Συμπεραίνοντας, οι ΤΠΕ παρέχουν πολλαπλές δυνατότητες στον χώρο της εκπαίδευσης τόσο στους εκπαιδευτές όσο και στους εκπαιδευόμενους. Ωστόσο, κρίνεται ωφέλιμο να αξιοποιηθούν κατάλληλα από την κοινωνία προκειμένου να αποτελούν επικουρικό εργαλείο της μάθησης και όχι μέσο παθητικής μετάδοσης γνώσεων, υποβιβάζοντας τον ρόλο του εκπαιδευτικού.
    Α.Ε.Μ.: 4780
    ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ: ΝΕΔΟΥ ΠΗΝΕΛΟΠΗ


    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ζούμε σε μια εποχή, όπου η τεχνολογία χαρακτηρίζεται από ραγδαία εξέλιξη και ανάπτυξη.Η εξέλιξη της Τεχνολογίας της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών (ΤΠΕ), επηρεάζει την ζωή των ανθρώπων σε όλους τους τομείς και,όπως είναι λογικό, και τον τομέα της εκπαίδευσης.Συμφωνώ απόλυτα σε όλα όσα γράφεις γιατί η χρήση των ΤΠΕ μπορεί να έχει πολύ θετικά αποτελέσματα στην εκπαιδευτική διαδικασία.
    Οι ΤΠΕ μπορούν να χρησιμοποιηθούν με σκοπό να προάγουν ένα νέο τρόπο σκέψης και να μπορούν πλέον οι μαθητές να συμμετέχουν σε δραστηριότητες που δεν μπορούσαν πριν,όπως η εξ'αποστάσεως εκπαίδευση.Η χρήση τους ενεργοποιεί το ενδιαφέρον των μαθητών και τους υποκινεί να εμπλακούν ενεργά στις δραστηριότητες μάθησης,αυξάνοντας έτσι τις πιθανότητες βελτίωσης τους στα μαθήματα.Οι υπολογιστές με την ικανότητα αναπαράστασης προβλημάτων ωθούν τους μαθητές να ανακαλύψουν τα δικά τους όρια κατανόησης, να ελέγξουν τις απόψεις τους και να κατακτήσουν με τον καιρό τεχνικές επίλυσης ερωτημάτων.Επίσης,οι ΤΠΕ δημιουργούν ένα περιβάλλον, στο οποίο οι μαθητές μαθαίνουν στην πράξη και όχι στην θεωρία.Έτσι, με συνεχή πληροφόρηση μπορούν να βελτιωθούν και να "χτίσουν" τη γνώση.
    Φυσικά,όλα αυτά θα επιτευχθούν με την σωστή αξιοποίηση της τεχνολογίας και όχι την αλόγιστη χρήση της.Όπως υποστηρίζει ο Papert:<< η τεχνολογία πρέπει να είναι εργαλείο υποστήριξης και όχι το σημείο εστίασης της μαθησιακής διαδικασίας.>>Μόνο με αυτόν τον τρόπο θα έχουμε καταφέρει μια αποδοτική εκπαιδευτική διαδικασία που εγγυάται την αποτελεσματική μάθηση.
    ΑΕΜ:4642
    OΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ:ΘΕΟΔΩΡΟΥ ΕΛΕΝΗ
    ΠΗΓΗ:http://srv-dide.pie.sch.gr/plinet/images/stories/files/tpe_eaep_800sch.pdf

    ΑπάντησηΔιαγραφή